Posted by on 6 april 2017

Gelukkig zijnGeluk of gelukkig zijn, we zijn er maar heel druk mee. Hoe zit dat nou eigenlijk? Wat is geluk? Geluk is in ieder geval niet een vervanging van pijn of een vervelend gevoel.

1. Schrijf iedere dag 5 dingen op waar je dankbaar voor bent

Nummer één is dankbaarheid. Er zijn studies geweest naar de maakbaarheid van geluk. Het opschrijven van zaken waar je dankbaar voor bent, is echt een geweldige techniek voor het creëren van duurzaam geluk. De meest praktische manier om dankbaarheid te oefenen is om daadwerkelijk een dankbaarheid dagboek bij te houden. Schrijf consequent iedere ochtend in vijf minuten ongeveer vijf of 10 dingen op waar je dankbaar voor bent in je leven.

Het kan bijvoorbeeld een gebeurtenis in het verleden zijn waar je dankbaar voor bent of iets dat je vandaag is overkomen. Het kunnen grote zaken of kleine zaken zijn.

Waar het om gaat is dat wij mensen te maken hebben met (zoals dat zo mooi heet) “hedonistische adaptatie”. Dit fenomeen houdt in dat je supersnel gewend raakt aan positieve dingen die je overkomen. Mooiere nieuwe kleren gekocht in de uitverkoop, een nieuwe auto aangeschaft. Het voelt even fijn maar in no-time raak je er al weer aan gewend en wordt het weer gewoon. We raken er binnen een paar weken aan gewend en dan zijn we al weer op zoek naar het volgende wat ons wel echt gelukkig gaat maken. En zo houden we onze eigen ratrace in stand. Richt je dus op positiviteit ipv negativiteit.

2. Stop met jezelf te vergelijken met anderen

Richt je op jezelf en datgene wat jij belangrijk vindt. Waar gaat het bij jou om? Waar gaan jouw dromen over? Wat heb jij nodig? Kijk minder televisie en vooral minder reclames. Veel reclames met daarin mooie, slanke, jonge mensen maken mensen chronisch ontevreden over zichzelf en dat is wetenschappelijk aangetoond. Ik ben zelf ook gestopt met nieuws kijken/lezen. Als het echt belangrijk nieuws is, komt het hoe dan ook toch wel op jouw pad.

3. Beweeg je wat vaker gelukkig

Tijdens sporten worden er allerlei stofjes in je hersenen aangemaakt waardoor je je vanzelf gelukkig gaat voelen. Ga bijvoorbeeld eens hardlopen! Ook ik ben een aantal jaar geleden begonnen met hardlopen met behulp van een Podcast coach genaamd Evy G. uit België. Op deze website vind je meer informatie https://community.start2run.be/home
Voorheen nam ik nauwelijks pauze en bleef ik vaak lang op achter mijn bureau zitten. Dat is ronduit slecht. Men zegt niet voor niks dat zitten het nieuwe roken is. Tegenwoordig zorg ik dat ik minimaal 30 minuten op een dag stevig wandel. Overigens is slpen net zo belangrijk.

4. Spreek vaker af met vrienden/vriendinnen

Het lijkt misschien wat vreemd maar in de kern worden mensen gelukkig van goede sociale contacten. Met goede sociale contacten bedoel ik mensen waar je op terug kunt vallen. Mensen waar je echt jezelf kunt zijn. Het gaat er dus niet om dat je veel contacten hebt maar wel een paar goede. Vaak kom je thuis na een dag hard werken of school en heb je even nergens behoefte aan. Dat gebeurt steeds vaker en uiteindelijk heb je die goede vriend of vriendin lang niet gesproken en is dat afspraakje te kort om bij te kletsen. Voordat je het weet heb je elkaar uiteindelijk steeds minder te vertellen en dat kan op de lange duur een vriendschap kosten. Kortom: maak een afspraak en zet die smart Phone uit!

5. Slaaaaaaaaaaaaap

Slaap is iets heel interessants. We slapen allemaal ongeveer een derde van ons leven. Als je 70 bent, heb je bijna 20 jaar geslapen en 5 jaar gedroomd!Slaap is heel belangrijk voor je gezondheid!  Wetenschappers weten eigenlijk nog steeds niet helemaal wat we doen in onze slaap en wat precies het doel is van slapen. Alle zoogdieren hebben slaap nodig en als je slaappatroon wordt verstoord (voorbeeld: je slaapt te weinig) dan kun je overdag niet goed functioneren. Bij slaaptekort krijg je bijvoorbeeld last van: spierpijn, hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, trillende handen en gapen. Ook kun je prikkelbaar worden, je wordt dan bijvoorbeeld boos om iets heel kleins. Soms krijg je zelfs last van geheugenverlies en bij ernstige slaaptekort kun je helemaal verward raken. Hoe veel slaap je nodig hebt is per persoon verschillend. Neem even een kijkje op de website voor meer informatie.
https://www.hersenstichting.nl/alles-over-hersenen/de-hersenen/gezonde-hersenen/slaap/slaap?gclid=Cj0KEQjwzpfHBRC1iIaL78Ol-eIBEiQAdZPVKhYslydkFpqHEPB207yTmQCX7CQnTdM5VUVeFiyarsYaAvCc8P8HAQ

Posted in: Weblog
%d bloggers liken dit: